Mitsubishi Space Gear Delica – bus z napędem 4×4

mitsubishi delicaBus 4×4 czy rodzinny van w terenowym wydaniu?

Jeszcze jakiś czas temu nie wiedziałem o istnieniu tak fajnego autka z fabryki mitsubishi jak model Space Gear Delica, a dziś zachodzę w głowę, jak to się mogło stać, że jest ich tak mało na rynku, skoro jest to świetne auto terenowo-turystyczne.

Modele takie jak Pajero, L200 są rozpoznawalne i doceniane przez każdego, kto choć trochę interesuje się off roadem. Ci, którzy głębiej siedzą w temacie kojarzą również konstrukcję leciwą L300, czyli pierwszego z serii mitsubishi busa z napędem 4×4, ale L400, Space Gear 4×4 oraz Space Gear Delica to już niemalże czarna magia.

Parę lat temu zetknąłem się z tym autem i wtedy jeszcze jako dumny posiadacz Daihatsu Rocky, stwierdziłem, że może być to bardzo ciekawa opcja na wyprawy. Tak się w życiu poukładało, że od niemal pół roku jestem szczęśliwym posiadaczem „Delicji”.

Trochę suchych danych na temat samochodu.

Mitsubishi Space Gear Delica w bardzo mocnym uogólnieniu to bus postawiony na podwoziu Pajero. Mamy podobne zawieszenie, czyli przód na wahaczach i drążkach skrętnych oraz tył na sprężynie, napęd 4×4 w wersji Super Select i silnik diesla 2.8 TD 4M40. W odróżnieniu od Pajero, konstrukcja nie jest pełnej ramie, a na podłużnicach. Całość waży ok. 2 ton, ma 4,6 m długości i 1,7 m szerokości w wersji short wheel base (SWB) oraz 5m w wersji long wheel base (LWB).
Wersji zarówno silnikowych, jak i nadwozia jest kilka, ale w swoim opisie skupię się na tym, co sam posiadam, czyli 2.8 TD z automatyczną skrzynią biegów, napędem Super Select, w nadwoziu SWB z niskim dachem i 8 miejscami siedzącymi, w wersji Exeed, z kierownicą jak przystało na rasowego Japończyka po prawej stronie. Jest nawet klimatyzacja!

mitsubishi delica

mitsubishi delica
Jak jest z tą kierownicą?

Prowadzenie pojazdu z „fotela pasażera” nie daje spokoju wielu osobom. Sam przyznam szczerze, miałem pewne wątpliwości, ale te rozwiały się już podczas pierwszej jazdy próbnej. Siedzenie po „niewłaściwej” stronie wcale nie przeszkadza i między bajki można włożyć mity o tym, że takim samochodem nie da się jeździć w ruchu prawostronnym oraz skutecznie wyprzedzać. Większym problemem są tu ubezpieczyciele, którzy nie lubią samochodów z kierownicą po prawej stronie i częstują użytkowników dodatkowymi zwyżkami. Dodatkowo Delica nie widnieje w spisie ubezpieczycieli. Cóż, całe szczęście nie wszyscy i da się ubezpieczyć ten samochód bez dodatkowych przekładek. Przypominam również, że przepisy polskie pozwalają na poruszanie się „anglikami” po dostosowaniu ich do ruchu prawostronnego – tj. zmianie świateł na europejskie, wkładów lusterek oraz wyskalowaniu licznika w kilometrach, a nie milach.

mitsubishi delica

mitsubishi delica

Pierwsze wrażenia

Wygląd Delica jest dość kontrowersyjny. Nie przypomina typowej kanciastej terenówki, ale z drugiej strony bardzo postawiona na terenowych kołach mocno przyciąga wzrok. W mojej ocenie albo się ją kocha, albo nienawidzi, ale o gustach się nie dyskutuje. Mnie wpadła w oko od samego początku, a modyfikacje terenowe dodatkowo podkreślają jej prawdziwy charakter. Jak dla mnie jest idealnym połączeniem rodzinnego vana z dzielną terenówką. To, czym zawsze Mitsubishi wyróżniało się na tle konkurencji to bardzo dobra jakość napędów i dbałość o wygodę użytkownika. Mój egzemplarz, mimo że jest raptem 4 lata młodszy od Rockyego, to w środku widzimy przepaść technologiczną. Podróże z Delica są teraz szybsze i wygodniejsze, co więcej w środku jest zdecydowanie ciszej i cieplej niż w moich dotychczasowych autach.

mitsubishi delica

mitsubishi delica

Dzielność terenowa

Ponieważ nastawiliśmy się na długie trasy turystyczne, a nie na topienie po klamki uważam, że Delica to świetny wybór. Komfortowa prędkość przelotowa na terenowych kołach wzrosła do ok. 110 km/h, choć jest w stanie wycisnąć więcej. Do pierwszego wjazdu w teren miałem obiekcje i nie wiedziałem, jak wiele da się wycisnąć z tego auta. Jak się okazało zupełnie niepotrzebnie. Mimo mniejszego wykrzyżu, Delica świetnie radzi sobie w terenie, na piachach oraz w błocie. Również jej długość nie przeszkadza podczas pokonywania wzniesień, a bałem się, żeby nie zawisała na grzbietach. Napęd 4×4 Super Select nie bez powodu został okrzyknięty jednym z najlepszych napędów, jakie wychodziły w terenówkach. Myślę, że podczas naszych wyjazdów zagranicznych bez problemu będzie radziło sobie w trudno dostępnych miejscach.

mitsubishi delica

mitsubishi delica

mitsubishi delica

mitsubishi delica
Wnętrze i przyszłe modyfikacje

Delica posiada naprawdę przestronne wnętrze. W Gruzji te samochody służą do przewożenia ludzi po tamtejszych górskich drogach, a we wnętrzu mieści się więcej niż zakładane przez producenta 8 osób. Często widziałem również modyfikacje, gdzie wyrzucano tylne siedzenia i robiono campervana dla 2 osób z kuchnią i sypialnią w środku z tyłu. Moja wersja posiada dwa siedzenia w pierwszym rzędzie, obrotową kanapę dla 3 osób w środkowym oraz dodatkowe składane siedzenia w trzecim rzędzie. Przyznam szczerze, że zakochałem się w tym rozwiązaniu ponieważ na co dzień mam olbrzymi bagażnik, do którego wchodzą rowery bez rozkręcania, czy zdejmowania kół, a jeżeli jest potrzeba, to w kilka sekund rozkładam dodatkowe siedzenia dla pasażerów. Testowaliśmy już przejazd w 7 osób z dużymi bagażami i było naprawdę komfortowo. Dodatkowo wszystkie fotele rozkładają się na płasko, tworząc olbrzymie i wygodne łóżko.

mitsubishi delica

mitsubishi delica

mitsubishi delica

mitsubishi delica

mitsubishi delica

mitsubishi delica

mitsubishi delica mitsubishi delica
Moja Delica ma już założone terenowe opony BFGoodrich MT w rozmiarze 31×10,5 r15, wzmocnione progi, snorkel oraz bagażnik dachowy. Planuję zamontowanie dodatkowego akumulatora tzw. hotelowego, który zasili całą elektronikę na postojach przy wyłączonym silniku, dodanie dodatkowego zbiornika paliwa, zbiornika na wodę do mycia oraz stelaża na koło zapasowe na tylnym zderzaku. W planie jest jeszcze zmiana wykładziny podłogowej na jakąś bardziej praktyczną, do której nie będzie się wszystko czepiać.

Podsumowanie

Kilka tras i wypadów w teren utwierdziło mnie, że Delica to bardzo niedoceniane i niestety rzadko spotykane auto, wprost idealne dla miłośników turystyki off roadowej. Prosta i wytrzymała konstrukcja w połączaniu z komfortowym wnętrzem sprawdzi się przede wszystkim na długich krajoznawczych wyprawach. Jak to we wszystkich Japończykach z tych lat produkcji trzeba pamiętać, że rdza jest ich największym wrogiem. To na co należy zwrócić uwagę to na pewno podłużnice, progi oraz wszystkie elementy blacharskie. Spalanie w mojej wersji jest na poziomie 12 l/ 100 km na terenowych kołach, co jeszcze jest w akceptowalnym zakresie jak na tak duże auto. To, czego mi brakuje to drzwi przesuwne z obydwu stron, ale nie można przecież mieć wszystkiego. Wszelkie modyfikacje będę w przyszłości opisywał na blogu, tak więc zapraszam do śledzenia i lektury.

Autor -FoX-

Foto Krzysztof Marzęta

Comments

comments

Posted in Aktualności, Nasze Samochody, Off Road and tagged , , , , , , , , , , , , .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *